Borstverkleining voor mannen

Borstverkleining voor mannen2023-02-02T10:17:45+01:00

Dikkere borsten bij mannen wordt gynaecomastie genoemd. Gynaecomastie is een aandoening van overontwikkelde of vergrote borsten bij mannen die op elke leeftijd kan voorkomen. De aandoening kan het gevolg zijn van hormonale veranderingen, erfelijkheid, overgewicht of het gebruik van bepaalde medicijnen.

Gynaecomastie kan emotioneel ongemak veroorzaken en uw zelfvertrouwen aantasten. Sommige mannen vermijden zelfs bepaalde fysieke activiteiten en intimiteit om hun toestand te verbergen.

Gynaecomastie wordt gekenmerkt door:

• Overtollig plaatselijk vet
  • Overmatige ontwikkeling van klierweefsel
  • Soms overtollige borsthuid
  • Aanwezigheid eenzijdig (één borst) of bilateraal (beide borsten)

Wat is een gynaecomastie operatie?

Een gynaecomastie operatie verkleint de borstomvang bij mannen, waardoor de borstcontour vlakker en verbeterd wordt.

In ernstige gevallen van gynaecomastie kan het gewicht van overtollig borstweefsel ertoe leiden dat de borsten hangen en de tepelhof (de donkere huid rond de tepel) uitrekt. In deze gevallen kan de positie en grootte van de tepelhof chirurgisch worden verbeterd en kan overtollige huid worden verminderd.

Plastische chirurgie om gynaecomastie te corrigeren wordt technisch een mammareductie genoemd.

Wie is een goede kandidaat voor een gynaecomastie operatie?

Kandidaten voor gynaecomastie operatie zijn onder meer:

• Mannen van wie de toestand niet kan worden gecorrigeerd door middel van alternatieve medische behandelingen
  • Gezonde personen die geen levensbedreigende ziekte of medische aandoeningen hebben die de genezing kunnen belemmeren
  • Niet-rokers en niet-drugsgebruikers
  • Mannen met een positieve kijk en specifieke doelen voor ogen voor het verbeteren van de lichamelijke symptomen van gynaecomastie
  • Mannen die lichamelijk gezond zijn en een relatief normaal gewicht hebben
  • Mannen die realistische verwachtingen hebben
  • Mannen bij wie de borstontwikkeling is gestabiliseerd
  • Mannen die last hebben van het gevoel dat hun borsten te groot zijn
  • Adolescenten kunnen baat hebben bij een operatie, hoewel in de toekomst secundaire procedures nodig kunnen zijn als de ontwikkeling van de borsten doorgaat.
warren-wong-VVEwJJRRHgk-unsplash

Wordt een gynaecomastie operatie vergoed door de zorgverzekering?

In de meeste gevallen komt correctie van gynaecomastie niet in aanmerking voor vergoeding door de verzekering. Per verzekering verschilt echter enorm. Bekijk uw polis zorgvuldig om de dekking te bepalen.

Wat kan ik verwachten tijdens een consult voor een gynaecomastie operatie?

Bespreek tijdens uw gynaecomastie-operatie consult het volgende:

Uw plastisch chirurg kan naar het volgende vragen:

• Evalueren van uw algemene gezondheidstoestand en eventuele reeds bestaande gezondheidsproblemen of risicofactoren
  • Diagnostische tests uitvoeren om de onderliggende oorzaak van gynaecomastie te bepalen; dit kan het testen van uw endocriene functie omvatten
  • Onderzoek van uw borsten en verrichten van gedetailleerde metingen van de grootte en vorm, huidkwaliteit en plaatsing van uw tepels en tepelhof
  • Foto’s maken voor uw medisch dossier
  • Uw opties bespreken
  • Bespreken van de waarschijnlijke uitkomsten van de gynaecomastie operatie en eventuele risico’s of mogelijke complicaties
  • Bespreken van het gebruik van anesthesie tijdens uw procedure

Het consult is het moment om uw plastisch chirurg vragen te stellen.

Het is erg belangrijk om alle aspecten van uw chirurgische ingreep te begrijpen. Het is normaal om wat angst te voelen, of het nu gaat om opwinding voor je verwachte nieuwe look of een beetje preoperatieve stress. Wees niet verlegen om deze gevoelens met uw plastisch chirurg te bespreken.

Wat zijn de risico’s van een gynaecomastie operatie?

De beslissing om een operatie te ondergaan is uiterst persoonlijk en u zult moeten beslissen of de voordelen uw doelen zullen bereiken en of de risico’s en mogelijke complicaties van een gynaecomastie-operatie acceptabel zijn.

U wordt gevraagd toestemmingsformulieren te ondertekenen om ervoor te zorgen dat u de procedure en eventuele risico’s en mogelijke complicaties volledig begrijpt.

Gynaecomastie operatie risico’s omvatten:

• Anesthesie risico’s
  • Bloeding (hematoom)
  • Bloedproppen
  • Borst asymmetrie
  • Borstcontour en vorm onregelmatigheden
  • Veranderingen in tepel- of borstgevoel kunnen tijdelijk of permanent zijn
  • Schade aan diepere structuren – zoals zenuwen, bloedvaten, spieren en longen – kan optreden en kan tijdelijk of permanent zijn
  • Diepveneuze trombose, hart- en longcomplicaties
  • Vetweefsel in de borst kan afsterven (vetnecrose)
  • Vochtophoping (seroom)
  • Infectie
  • Aanhoudende pijn
  • Slechte wondgenezing
  • Mogelijkheid van revisiechirurgie
  • Reacties op tape, hechtmateriaal, lijm, topische preparaten of geïnjecteerde middelen
  • Ongunstige littekens

Deze en andere risico’s zullen voorafgaand aan uw toestemming volledig worden besproken.

Hoe moet ik me voorbereiden op een gynaecomastie operatie?

Bij de voorbereiding op een gynaecomastie-operatie kan u het volgende worden gevraagd:

• Laboratoriumtests of een medische evaluatie
  • Het nemen van bepaalde medicijnen of het aanpassen van uw huidige medicijnen
  • Stoppen met roken
  • Vermijden van het gebruik van aspirine, ontstekingsremmende medicijnen en kruiden supplementen, omdat deze het bloeden kunnen verergeren

Het succes en de veiligheid van uw gynaecomastie procedure hangt sterk af van uw volledige openhartigheid tijdens uw consult. U krijgt een aantal vragen over uw gezondheid, wensen en levensstijl.

Borstverkleining bij mannen kan wordt bij ons uitgevoerd in een erkende chirurgische instelling van Bergman Clinics. Zorg ervoor dat iemand u van en naar de operatie kan brengen en dat er minstens de eerste nacht na de operatie bij u blijft.

Wat zijn de stappen van een gynaecomastie operatie?

Een gynaecomastie operatie omvat de volgende stappen:

Anesthesie

Medicijnen worden toegediend voor uw comfort tijdens de operatie. Dit gaat door middel van algehele anesthesie.

Liposuctie techniek

Bij vrijwel alle gynaecomastie operaties is liposuctie onderdeel van de procedure. Alleen in gevallen waarin gynaecomastie voornamelijk het gevolg is van overtollig vetweefsel, kunnen alleen liposuctie technieken worden gebruikt. Dit vereist het inbrengen van een canule, een dunne holle buis, door verschillende kleine incisies.

De canule wordt in een gecontroleerde beweging heen en weer bewogen om het overtollige vet los te maken, dat vervolgens door vacuümzuiging uit het lichaam wordt verwijderd.

De techniek die in uw geval het meest geschikt is, wordt voorafgaand aan uw procedure bepaald.

Excisie techniek

Excisie technieken worden aanbevolen wanneer borstklierweefsel of overtollige huid moet worden verwijderd om gynaecomastie te corrigeren. Excisie is ook nodig als de tepelhof wordt verkleind of de tepel wordt verplaatst naar een meer natuurlijke mannelijke contour. Incisie patronen variëren afhankelijk van de specifieke omstandigheden en chirurgische voorkeur.

Combinatie van liposuctie- en excisie technieken

Meestal wordt gynaecomastie behandeld met zowel liposuctie als excisie.

Wat moet ik verwachten tijdens het herstel van mijn gynaecomastie operatie?

Tijdens de herstelperiode van uw gynaecomastie operatie worden verbanden of pleisters aangebracht op uw incisies en kan een elastisch verband of ondersteunend kledingstuk worden gebruikt om zwelling te minimaliseren en uw nieuwe borstcontour te ondersteunen terwijl deze geneest na de operatie.

Er kan tijdelijk een kleine, dunne buis (drain) onder de huid worden geplaatst om overtollig bloed of vocht af te voeren.

U krijgt specifieke instructies hoe u voor de operatiewond en de eventuele drains moet zorgen, medicijnen die u oraal moet aanbrengen of innemen om de genezing te bevorderen en de kans op infectie te verminderen, specifieke zorgen waar u op moet letten op de plaats van de operatie of in uw algemene gezondheidstoestand en wanneer u contact moet opnemen met uw plastisch chirurg.

ben-white-XY_2eIloHY4-unsplash

Welke resultaten kan ik verwachten na de operatie?

De resultaten van een gynaecomastie operatie zijn direct zichtbaar. Na verloop van tijd zal de postoperatieve zwelling verdwijnen en zullen de littekens vervagen.

Bekijk onze cliëntervaringen voor en na foto’s voor voorbeelden van postoperatieve resultaten.

Het kan 3 tot 6 maanden duren voordat de uiteindelijke resultaten van uw gynaecomastie operatie zijn bereikt.

De littekens zijn permanent, maar zullen na verloop van tijd blijven vervagen.

Krijg ik littekens van de ingreep?

Elke chirurgische behandeling om gynaecomastie te corrigeren vereist littekens. Hoewel de meeste littekens verborgen zijn binnen natuurlijke contouren, kunnen sommige zichtbaar zijn en een noodzakelijk gevolg zijn van een borstverkleining bij mannen.

Alle littekens van gynaecomastie operaties zijn permanent, ook al kunnen sommige littekens verborgen zijn in de natuurlijke contouren van de borst. Je verbeterde bovenlichaam zal waarschijnlijk je zelfbeeld en zelfvertrouwen vergroten, of je nu een overhemd met stropdas draagt, een T-shirt draagt ​​of je borst ontbloot op het strand.

De praktijk van chirurgie is geen exacte wetenschap. Hoewel er goede resultaten van uw procedure worden verwacht, is er geen garantie. In sommige situaties is het misschien niet mogelijk om optimale resultaten te bereiken met een enkele chirurgische ingreep om gynaecomastie te behandelen.

Een andere operatie kan nodig zijn:

Om extra aanscherping of herpositionering van de borsten uit te voeren of om eventuele complicaties te behandelen.

Veelgestelde vragen

Wanneer kom ik terug voor nazorg?2023-02-02T09:40:27+01:00

Eerste controle met verpleegkundige na 2 weken en na 6 weken met de arts.

Het is erg belangrijk om de instructies van uw plastisch chirurg op te volgen en geplande vervolg bezoeken bij te wonen.

De uiteindelijke resultaten van een gynaecomastie-operatie zijn in veel gevallen blijvend. Als gynaecomastie echter het gevolg is van het gebruik van bepaalde voorgeschreven medicijnen, medicijnen (inclusief steroïden) of gewichtstoename, moet u volledig vrij zijn van deze stoffen en op een stabiel gewicht blijven om uw resultaten te behouden.

Thuis herstellen van een gynaecomastie operatie:
Als u kortademigheid, pijn op de borst of een ongebruikelijke hartslag ervaart, zoek dan onmiddellijk medische hulp. Als een van deze complicaties optreedt, heeft u mogelijk ziekenhuisopname en aanvullende behandeling nodig.

Wanneer kan ik mijn normale activiteit en lichaamsbeweging hervatten?2023-02-02T09:40:28+01:00

Het is belangrijk dat de chirurgische incisies tijdens de genezing niet worden blootgesteld aan overmatige kracht, zwelling, schuren of beweging. De eerste periode na de operatie is het daarom goed om rustig aan te doen. Sporten kan hervat worden na 6 weken.

Worden hechtingen verwijderd? Wanneer?2023-02-02T09:40:28+01:00

Er worden oplosbare hechtingen gebruikt. Soms worden de knoopjes na 2 weken verwijderd op de controle bij de verpleegkundige.

Krijg ik verband/verband na de operatie? Wanneer worden ze verwijderd?2023-02-02T09:40:28+01:00

Er wordt na de operatie een borstband omgedaan; deze dienst in totaal 6 weken te worden gedragen.

Waar word ik naartoe gebracht nadat mijn operatie is voltooid?2023-02-02T09:40:28+01:00

U wordt naar de uitslaapkamer gebracht (verkoever) en vervolgens naar de afdeling.

Welke medicijnen krijg ik na de operatie of voorgeschreven?2023-02-02T09:40:28+01:00

U krijgt pijnstilling mee voor de eerste periode na de operatie.

Plan je afspraak in

Heb je een verwijzing van de huisarts? Plan dan direct een afspraak met ons in.

Go to Top